Henüz 23 yaşında iken El Mariachi gibi bir filme imza atarak. Hollywood sinemasının milyon dolarlık bütçeler ile çekilen filmlerine kıyasla 7.000 dolar gibi bir rakamla çekilen filmin yapım hikayesine tanık olmaya hazır mısınız? Ekipsiz Asi kendi içerisinde benzeri neredeyse hiç görülmemiş bir öyküye sahiplik ediyor. İmkansızın gerçekten isteyince nasıl alt edileceğini gösteriyor.
Kalabalıklar film sanatı, film estetiği, film tarihi vs. üzerine ko
nuÅŸurken Robert Rodriguez oturduÄŸu yerden doÄŸruldu, hareket et
ti, çalıştı ve bir film yaptı.
Robert, bir Godard kadar derin değil belki ama çok iyi bildiği
birÅŸey var: film eleÅŸtirisinin ‘film yaparak’ yapılacağı...
Maddi zorluklan bahane ederek, üretmeden, sinema hakkında
atıp tutan ve “Türk sineması neden geliÅŸmiyor?” sorusuna uydurma
cevaplar bulanlara bir alternatif olsun diye çevrildi bu kitap.
‘Dehanın yüzde doksan dokuzu terlemektir’, yani çalışmak!
Her türlü sıkıntıya katlanarak, sabrederek, hayallerine ve fikirlerine
inanarak yola devam etmektir. Oysa görüyoruz ki öğrenciler de ho
caları da dehanın çay ve sigarayla paketlenmiş uzun muhabbetler
de gizli olduğunu düşünüyorlar. Herkes sinema hakkında atıp tu
tuyor. Gazeteciler, doktorlar, yazarlar, şarkıcılar vs. birdenbire usta
(!) yönetmenler ve eleştirmenler olarak çıkıyorlar karşımıza.
Kameranın arkasına geçip her türlü sıkıntıyı göğüsleyip film ya
pacak, görüntülerle konuşacak, üretilen taklit Türk sinemasının
karşısında dimdik duracak biri yok mu?
İnanıyoruz ki var... Fakat gerçeklerle araşma bir duvar örülüyor.
Rodriguez günlüğüyle bızleri El Mariaachi'nın hangi şartlarda
7 000 dolara yapıldığının, büyük stüdyolara nasıl ulaştığının ve fes
tivallerdeki baÅŸarı ÅŸansına ÅŸahit oluyor. ‘On Dakikalık Film
Okuluyla nice film okuluna taş çıkartıyor. Bununla da kalmıyor,
Amerikan kültürünün yepyeni bir tablosunu boyuyor.
Günlüğünde basit bir dil kullanan Rodnguez, zaman zaman
yalnızca not almakla yetinse de, her türlü gelişmeden okuyucuyu
haberdar ediyor. Deyimler ve ‘Amerikalı’ mizah anlayışıyla keyifle-
n yerine getiriyor
Bu keyfin Türkiye'deki okuyucular tarafından da yakalanabil
mesi için büyük bir titizlikle çalışıldı. Yeri geldi argo kullanıldı, ye
ri geldi deyimlerden faydalanıldı.
Umarız ki Ekipsiz Asi film meraklılannın ayaklarını yerden ke
ser ve kameranın ardındaki yerlerini almalarına vesile olur.
Aybars BORA
8 Ocak 2000
Austin, Teksas

Yorum Gönder